Op 16 april 2019 kopte Bravis op zijn eigen site: ‘Locatie nieuwbouw Bravis ziekenhuis bekend: Bulkenaar.’ De gemeente zelf had eerder, voordat de vraag van Bravis kwam, al onderzocht wat de beste locaties zouden zijn voor een nieuw ziekenhuis. Na de eisen van Bravis vergeleken te hebben met de bevindingen van de gemeente is ook onze fractie overtuigd dat de De Bulkenaar de beste plek voor Bravis is.
Maar zoals we eigenlijk altijd ervaren door de tijd heen: bij elk project dat een landschap flink verandert is de emotionele impact op de direct betrokkenen groot. Als je een huis in Tolberg koopt, weet je doorgaans niet dat de wijk grenst aan een gebied dat voorbestemd is als ontwikkelgebied voor stedelijke uitbreiding. Waar dus gebouwd kan gaan worden, ook een ziekenhuis. En dat die bebouwing dus van invloed gaat zijn op de verkeersstromen door de wijk.
De verkeerscijfers die nu gepresenteerd zijn houden echter geen rekening met veranderend gebruik van de auto als vervoersmiddel in de nabije toekomst. Door autodelen, andere soort zorg op afstand thuis, meer thuiswerken, meer OV-gebruik (plus eventueel een treinstation) en betere fietsverbindingen is onze verwachting dat de auto minder gebruikt gaat worden, zeker om naar het ziekenhuis te gaan.
Dat het gebied rondom het ziekenhuis omgevormd wordt van agrarische grond naar een landschapspark is natuurlijk een enorme winst, zeker ook wat betreft de hoge stikstof uitstoot in dit landbouwgebied. Maar voor ons kan er nog extra natuur- en milieuwinst geboekt worden en wel in het bouwproces. We willen extra garanties voor het gebruik van CO2 neutrale bouwmaterialen, en dat bij nieuwe verbouwingen in de (verre) toekomst dit zo optimaal circulair moet gebeuren. In de huidige overeenkomst is dit onvoldoende geborgd, met als risico dat er nog steeds een witte hoge blokkendoos met ramen neergezet worden die zogenaamd aansluit op het landschapspark.
We zijn ook kritisch naar de Bravis-organisatie. Daar waar de raad, gemeente en de inwoners actief met elkaar optrokken, kwamen er vanuit Bravis alleen mededelingen over het proces. Het bleef bij zenden, waarbij een van de laatste berichten was dat men én niet op tijd het beloofde Programma van Eisen gereed had én men ook niet aanwezig kon zijn op de laatste bijeenkomst van de raadsbegeleidingsgroep. Wel wilde men ons twee uur voor de raadsvergadering over het bestemmingsplan wel ‘even bijpraten’ over de laatste ontwikkelingen. Dat hebben we als raad geweigerd. Wij willen graag feiten zwart op wit, openbaar, ruim voordat we besluiten over zo’n groot en gevoelig onderwerp.
We blijven ook kritisch naar de toekomst over alle milieulast zoals geur- en luchtverontreiniging en geluidsoverlast. We willen dat de gemeente er alles aan doet om deze eventuele overlast te voorkomen. Dit geldt ook voor mogelijke overtreding van verbodsbepalingen van de Wet natuurbescherming tijdens het bouwproces.
Mocht er door herstel van fauna en flora een trek van diersoorten gaan ontstaan, dan zal het college aanpassingen doen in dit gebied, bijvoorbeeld aanleg van faunapassages. Die toezegging heeft GroenLinks gekregen.
Op donderdag 3 februari komt in de commissievergadering ‘de Bulkenaar’ nog een keer aan de orde omdat veel fracties er nog vragen over hebben. Op donderdag 10 februari zal er dan over het bestemmingsplan Bulkenaar een besluit komen.
Voor GroenLinks is de Zuidelijke Ontsluiting Tolberg een ander hoofdstuk. Zowel letterlijk als figuurlijk. Dus op het moment dat die op de agenda komt wordt gaat GroenLinks Roosendaal daar eens zeer kritisch over in debat.
Wordt vervolgd.